Jobhunter Jurn van Middelaar: ‘We hoeven toch geen astronaut te leveren!’

28 okt

Jobhunter Jurn van Middelaar van het Werkgeversservicepunt 033 houdt van het intensieve samenspel met bedrijven om cliënten aan een baan te helpen. “Ik leg net zo lang contacten over een mogelijke plaatsing totdat er ineens zaken gedaan kunnen worden.”

Jurn van Middelaar bemiddelt kandidaten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. In de meeste gevallen komen zijn cliënten van het UWV of van de gemeente vanuit de wet Werken naar Vermogen. Hij kijkt wat voor werk het beste bij hen past, geeft coaching en legt contacten met mogelijke werkgevers. “Ik ken de regionale markt en begrijp de doelgroep.”

Gemakkelijk is zijn werk niet. De economische situatie zorgt ervoor dat trajecten voor deze kandidaten meer tijd in beslag nemen dan voorheen. Het opbouwen van goede relaties en luisteren naar de echte behoeften van de werkgever is belangrijker dan ooit. “Bedrijven durven geen risico’s te nemen”, vertelt Jurn. “Begrijpelijk als ze zelf bezig zijn om het hoofd boven water te houden in deze moeilijke economische periode. Je moet het daarom hebben van vertrouwen. Het zijn hele kleine stapjes die ik daarbij maak.”

‘Hunten’ is het belangrijkst

Bij het werk als jobhunter is het ‘hunten’ belangrijker dan het vinden van ‘jobs’. “Het vinden van banen is niet eenvoudig, maar ik zie wel gemakkelijk kansen”, zegt Jurn. “Daarna komt er nog veel bij kijken. Als er een vacature is, moeten we er vaak achteraan bellen. We doen veel moeite voor een enkele plaatsing.”

Zo vergt de plaatsing van kandidaten met een arbeidshandicap vaak een andere benadering van de vacature. Een kandidaat heeft bijvoorbeeld niet de juiste opleiding, maar compenseert dat ruimschoots met betrokkenheid en motivatie. Aan Jurn de taak om dat bij de werkgever over het voetlicht te brengen.

“Laatst moest een deelnemer 150 vragen beantwoorden voor zijn sollicitatie”, vertelt Jurn. “Dat was voor hem een groot struikelblok, want hij sprak slecht Nederlands. Uiteindelijk bleek taalvaardigheid helemaal niet zo belangrijk bij de uitoefening van de baan waar het om ging. Dan doen we aan ‘jobcarving’: de functie passend maken voor de kandidaat.”

Hoge eisen

Jurn neemt niet snel afscheid van een kandidaat die als moeilijk plaatsbaar geldt. “Als er hoge eisen gesteld worden aan een kandidaat, praten we daar met elkaar over. We hoeven toch geen astronaut te leveren, alleen maar een automonteur! Dat prikkelt mij om weer de telefoon te pakken.”
Voor Jurn is het niet belangrijk onder welke regeling iemand valt: bijstand, wajong of een andere regeling. Het enige dat telt zijn de mogelijkheden van een kandidaat. Is het de juiste man of vrouw op de juiste plek?

“Het gaat om het verhaal dat achter de persoon zit. Dat hoor ik van mijn collega Paul Spiegelenberg, met wie ik goed kan sparren. Zo kan ik bij werkgevers op een enthousiaste manier over onze kandidaten praten. Dat doe ik open en eerlijk, met aandacht voor de positieve punten van een concrete kandidaat. Kunnen we de werkgever nieuwsgierig te maken naar deze man of vrouw? Daar doe ik mijn best voor.”

Lees ook:
Interview met jobhunter Dési Gunther: “Een gemotiveerde en betrouwbare werknemer is het belangrijkst.”

Plaats een reactie