Galina aan de slag in de thuiszorg: ‘Stap voor stap kom ik verder’

23 nov

Na acht jaar thuiszitten wilde Galina graag aan het werk om in contact te komen met andere mensen. Ondanks haar angststoornissen is dat gelukt: met behoud van haar WSW-indicatie werkt ze nu als huishoudelijke hulp in de thuiszorg.

Galina is afkomstig uit Oekraïne. Na haar komst in Nederland deed ze vrijwilligerswerk bij de thuiszorg en een bejaardenhuis, maar ze wilde ook weer in een betaalde baan aan de slag. “Ik wil graag met mensen communiceren”, zegt Galina. “Ik vind het fijn om een praatje te maken. Thuis kun je dat niet.”

Contacten leggen is voor Galina echter niet vanzelfsprekend. Ze kampt met enkele angststoornissen, die ingrijpende gevolgen hebben voor haar sociale leven. Tot voor kort durfde ze niet naar buiten te gaan of een gesprekje aan te knopen. Dat gaat nu een stuk beter, maar liften en andere dichte ruimten met weinig daglicht maken haar nog steeds bang en depressief.


Via het re-integratietraject van de gemeente Amersfoort kwam ze terecht bij leerwerkbedrijf Amfors. “Er was meer nodig dan alleen re-integratie”, vertelt Galina’s begeleider Jolanda Kuster. “Ze kreeg een indicatie voor de WSW, maar kwam wel op de wachtlijst terecht. In samenspraak met de gemeente kon ze de zorg in. Erg fijn dat ze daarbij wel haar plek op de wachtlijst kon behouden.“

Diploma

Galina deed mee aan een leer-werktraject van Zorg & Aandacht, een onderdeel van de Amfors Groep. Hier behaalde ze haar mbo-diploma Zorghulp niveau 1. Ze was er dolblij mee, maar ook bang. Haar grootste angst: zou ze nog wel aan het werk komen? “Met mijn 52 jaar was ik verreweg de oudste.”

Jolanda hielp met het vinden van een geschikte werkplek. Galina kreeg al snel een halfjaarcontract voor 7,5 uur bij de thuiszorg. Daar kreeg ze twee vaste cliënten, die niet voor hun eigen huishouden kunnen zorgen. Zo helpt ze een 75-jarige vrouw met de was, het strijkwerk en het voorbereiden van de maaltijd. “Ze heeft aandacht nodig, want ze wil met iemand praten”, vertelt Galina. En dat is precies wat Galina ook zo prettig vindt.

Zenuwachtig

Amfors legt werkgevers uit welke aanpassingen belangrijk zijn voor cliënten als Galina. De cliënten werden gekozen op basis van hun postcode, zodat Galina er fietsend naar toe kan. Ze durft namelijk niet met de bus. “Met heel veel moeite heb ik de eerste stap gezet. De taal maakt me vaak zo zenuwachtig! Ik vond het adres zelf op internet, maar vroeg me af waar ik terecht zou komen. Misschien moest ik wel een lift in. Of misschien was er te weinig licht of konden de ramen niet open. Gelukkig bleek het allemaal goed te gaan. Als ik nu op een nieuw adres kom, voel ik me een stuk rustiger.”

In de toekomst wil Galina een vaste baan met zelfstandig en verantwoordelijk werk, het liefst in de ochtenduren. “Ik wil nu verder gaan, stapje voor stapje. Ik weet nu ook dat ik niet de enige ben met problemen. Bij mijn cliënten zie ik dat zij ook ergens mee kampen. Dat helpt.”

Jolanda benadrukt dat Galina niet te snel nieuwe stappen moet zetten. “Voor Zorg & Aandacht heeft ze alles opzij gezet. Ook de therapie heeft ze weggeschoven, uit angst haar werkplek kwijt te raken. Nu is het belangrijk dat ze ook aan zichzelf gaat werken. Ze mag van de gemeente minder uren werken, zodat ze tijd heeft voor de therapie. De WSW is daarbij een vangnet.”

Vraagbaak

Jolanda houdt een vinger aan de pols. Verder is ze de vraagbaak van Galina. “Ik kan haar altijd bellen”, zegt Galina. “Dat voelt zo veilig. Laatst had ik last van een depressie en durfde ik niet een gebouw in te gaan. Als ik Jolanda gesproken heb, voel ik me niet meer zo alleen.”

“Ze is trots op zichzelf”, zegt Jolanda. “Daar doe ik het voor. En met resultaat. Ik heb van de thuiszorg te horen gekregen dat Galina de beste medewerker is.”
Galina glimt. “Iedereen heeft kansen. Ook ik. Nu heb ik het gevoel dat ik een goede plek gevonden heb.”

Zorg & Aandacht
Het opleidingstraject Zorg & Aandacht van de Amfors Groep is speciaal bedoeld om talenten te ontwikkelen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het doel is een volwaardige werkplek die past bij hun mogelijkheden. De opleiding staat behalve voor mensen met een WSW-indicatie ook open voor UWV-cliënten en mensen met een WWB-uitkering.

Lees ook:
Eén aanspreekpunt voor werkgevers in de regio Amersfoort

Plaats een reactie